Τετάρτη, 7 Μαρτίου 2018

Ο καραγκιοζοπαίχτης και ο βοηθός


Κείμενα - Έρευνα: Τάσος Ανδριώτης

Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΟΠΑΙΚΤΗΣ

«Ο καλός καραγκιοζοπαίκτης γεννιέται, δε γίνεται»

Γιάνναρος (Γιάννης Μουρελάτος)

Το θέατρο σκιών είναι από τα δυσκολότερα είδη θεάτρου. Ο καραγκιοζοπαίκτης μιμείται όλες τις φωνές των χαρακτήρων και χρειάζεται ταλέντο στην αλλαξοφωνία και στην προφορά. Κάθε φιγούρα έχει διαφορετική χροιά και τρόπο ομιλίας.
Επειδή το θέατρο σκιών είναι παράδοση προφορική και δεν υπάρχουν κείμενα, ο καραγκιοζοπαίκτης αυτοσχεδιάζει πάνω στην υπόθεση του έργου.
Παίρνει το ρόλο του σκηνοθέτη. Δημιουργεί διάφορα εφέ, ήχους κλπ. Ένας ψίθυρος ή ένα νόημα φτάνουν για να καταλάβει ο βοηθός τι πρέπει να κάνει και πια φιγούρα θα βγει.
Χρειάζεται να είναι ευρηματικός και συγγραφέας διότι ο Καραγκιόζης προσαρμόζεται σε νέα πράγματα και καταστάσεις.
Να έχει μελετήσει κι αφουγκραστεί όλες τις πτυχές της κοινωνίας.
Χρειάζεται να ξέρει λίγα πράγματα από ζωγραφική για να κατασκευάζει φιγούρες, σκηνικά, προγράμματα κλπ.
Στην ανάγκη γίνεται και τραγουδιστής.
Ανήσυχος πάντα για κάτι καλύτερο και πρωτότυπο. Κάθε μέρα ξυπνάει με καινούριες ιδέες. Πηγή έμπνευσής του είναι η καθημερινότητα. Κάτι που θα δει ή θα διαβάσει, μια ατάκα που θ ‘ακούσει στο δρόμο ή στο καφενείο θα τη μεταφέρει στο πανί. Μια περίεργη φάτσα που θα δει θα τη ζωγραφίζει. Μια ιστορία που θα τον συγκινήσει, θα την κάνει καραγκιοζίστηκη. Ακόμα και στον ύπνο του δημιουργεί.
Τις ελεύθερες ώρες του συνήθως θα σχεδιάσει ή θα σκαλίσει κάποια φιγούρα. Μόλις την τελειώσει, θα την χορέψει και θα τη δοκιμάσει αν του ταιριάζει στη φωνή.

Ο ΒΟΗΘΟΣ

«Ο βοηθός κάνει (φτιάχνει) τον καραγκιοζοπαίχτη»

Βασίλαρος (Βασίλης Ανδρικόπουλος)

Ο Βασίλαρος με αυτό εννοούσε ότι η επιτυχία του καραγκιοζοπαίκτη στηρίζεται στο βοηθό. Με αυτή τη δήλωση σημειώνει πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο βοηθός ενός καραγκιοζοπαίκτη.
Ένα λάθος όπως είναι φυσικό μπορεί να χαλάσει σε μεγάλο βαθμό τη ροή της παράστασης. Ο καραγκιοζοπαίκτης βέβαια κάποιες φορές μπορεί να τα "μπαλώσει" μα ο βοηθός πρέπει να είναι σε εγρήγορση. Ο βοηθός πρέπει να "κρέμεται" απ’ το στόμα του καραγκιοζοπαίκτη – δηλαδή να παρακολουθεί με προσοχή τους διαλόγους κτλ, να ξέρει πότε να χειριστεί τις φιγούρες ή την κατάλληλη ώρα που θα τις βγάλει στο πανί, να κάνει τους ήχους και τα λοιπά εφέ. Βέβαια ένας βοηθός δεν είναι αρκετός. Σε αρκετά έργα χρειάζονται παραπάνω χέρια.
Οι περισσότεροι καραγκιοζοπαίκτες αρχικά υπήρξαν βοηθοί άλλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου